onsdag 29 juni 2011

Mani på nätet, finns den?

"Den som befinner sig i ett maniskt tillstånd ser ofta inte sina egna begränsningar och kan inte heller ta hänsyn till konsekvenserna av sina handlingar. Ibland kan resultatet bli lyckat om energin används till att målinriktat jobba med vettiga saker, men många gånger kan konsekvenserna bli förödande. Det är nämligen inte ovanligt att man gör dyra och ogenomtänkta inköp under ett maniskt skov, eller utsätter sig själv och andra för fara på olika sätt. "

Ovan är saxat från psykologiguiden.se och beskriver tillståndet mani. Ett tillstånd som instinktivt kan verka vara ett besvärligt, men med rätt distans, ganska underhållande tillstånd. Jag stör mig lite på värdeobjektivismen i citat när man skriver "vettiga saker". Vad är det? Att man gör något i skymundan i något kontorsskrymsle som gynnar någon verksamhet som i slutänden ingen blir glad utan bara bidrar till att den här världen går ännu mer åt helvete. Det vill säga det vi brukar kalla ett vanligt jobb? Jag vet inte om jag skulle kalla det vettigt. Vettigt är snarare om man gör något, riktigt helhjärtat och passionerat att själva processen i sig blir underhållande. Nu börjar vi prata mani när den är som bäst Här gäller det för den maniske att dela med sig av sin mani om man ser det strikt altruistiskt och det bör man väl?

Ändå har jag vid en första tanke svårt att komma på några klockrena exempel på detta. Jag sökte på såväl "balongflygning" som "trainspotting" och såklart alla maniers moder: Fågelskådning. Det enda som riktigt fångar den där underhållande gränsen mellan galenskap och genialitet i detta enträgna arbete är en för mig gammal favorit. En favorit vars upphovsman förenat de två saker som verkar ligga han närmst om hjärtat, nämligen kristendom och webbdesign. Befruktningen av dessa två blev hemsidan http://www.kristen-webbdesign.se/ Fruktansvärt underhållande sida!

Men, frågan är om jag inte krystar lite väl mycket nu, för handlar det här verkligen om mani? Inte nödvändigtvis. Men den egensinnighet som sidan besitter få en ändå att associera till någon form av mani. Den totala kompromisslöshet mot den gemena normen och produktivitet som upphovsmannen vid någon tidpunkt besatt ger än anledning att tro att någon form av mani ändå spökat.

Jag får forska vidare i ämnet. För nu har jag inte mer att tillägga, tyvärr.
Skärmdump från sidan http://www.kristen-webbdesign.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar