torsdag 24 juli 2014

Belgien

Belgien är ett land som ligger mitt i Europa. Där ligger EUs 'huvudstad' Bryssel. Ändå är det ett land man inte vet så mycket om. Om vi raskt lämnar det otäcka ämnet pedofili så är det inte mycket man vet om Belgien. Fotboll, choklad(??), Tintin. Hur lyckas då Belgarna hålla sig så anonyma. Gissar att de lever ett stillsamt liv, åker sina husbåtar, har hängslen och trivselvikt. Har en osund konservativ/smygfascistiskt politisk syn. Det vill säga, de är så nära medeleuropén man kan komma. EU har länge sökt en identitet. Jag har hittat den åt dem i Belgarna. Synd bara att den är så förbannat oattraktiv att jag nog hellre identifierar mig som nordbo. För man kan ju gissa att samma sak som gäller husbilsägare gäller även husbåtsägare, det vill säga det är något som inte står rätt till med dem, något jag kommer utveckla inom kort. Kanske redan i nästa inlägg.
Bilden är visserligen från Holland men mer Belgiskt (och i förlängningen europeiskt) än så här blir det inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar