torsdag 17 juli 2014

Förr i världen

...när jag var liten var det väldigt annorlunda att vistas på kontor jämfört när man besöker en sådan inrättning nu för tiden. För det första alla dessa åbäken till maskiner! Syftet med dessa var framför allt att på något sätt och till och från någon form föra över data från analog till digital form och tvärtom. Det var på den tiden, alltså nästan all tid jag levt fram till kanske fem år sedan världen, opraktiskt nog, var beskaffad. Här hittar vi telefax, scannern, plottern och många många fler (som jag inte kommer på nu). Men om vi för en stund bortser från vad man ser och öppnar andra sinnen är det ett där man kan förnimma en markant skillnad jämfört med för 25-30 år sedan, nämligen luktsinnet. Folk rökte alltså som borstbindor (även om de nödvändigtvis inte var så att borstbindare var överrepresenterade som storrökare). Det var därför alltid en speciell känsla att för mig som barn lämna vårt rökfria hem och bege sig till farsans kontor. Under tiden kunde jag springa i korridoren och kolla på lampan med fem olika lampor (fyra som bildar hörn och en i mitten) som när de blinkar i en viss kombination indikerar det att en person har telefon med sin STATIONÄRA telefon och/eller gå och ta en läsk i läskautomaten. Sen kunde man gå till fikarummet och se att Hans nu har suttit där i över en timme men ska nog snart "tänka på refrängen". Den här tiden känns verkligen avlägsen och en evighet sen. Samtidigt så nära att lukterna (framför allt röklukten) fortfarande sitter kvar på näshåren (jo jag har trimmat dem).

Ja, det var väl det. En liten tidskapsel från förr i form av mitt grumliga minne. Ett ganska vackert sådan (som den gestaltas i mitt huvud åtminstone) över 80-talets Sossesverige på då helt vanligt kontor.

Så här såg det ut, dvs som idag fast med större maskiner, cigarett och lite sämre tandstatus (generellt), förr i världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar