söndag 6 december 2015

Hög IQ?

Använder du facebook? I så fall misstänker jag att även du drabbas av de där inläggen där folk gjort något personlighetstest. "Hur är du som älskare?" "Hur är du som vän?" och "Vilket djur är du mest lik?" och liknande brukar vara teman i dessa tester. Jag tar illa vid mig. "Vad i helvete vill du säga mig med detta?" tänker jag. Jag skiter fullkomligt i om du har en personlighet som påminner om en Tax, kråka eller gråsugga eller hur många smickrande omdömen som någon facbook-appfarm slentranmässigt spottat ur sig. Alla med en uns självaktning håller givetvis med mig.

Det är därför med viss skamsenhet jag måste erkänna att jag måste erkänna att jag själv gått i fällan och utfört liknande tester. Det handlar då om tester som utger sig för att vara "intelligenstester". Kortfattat kan man beskriva IQ-tester om förmågan mönster och tendenser i olika typer av serier samt att ha förståelse för olika uttryck. Som regel är hela eller stora delar av dessa tester löjligt enkla som:
Vad är X för tal i serien?
1, 4, 8, 13, 19, X

...följt av något sånt här:


Följaktligen får jag ganska bra resultat på dessa, precis som varje normalbegåvad människa som gör samma test skulle få. De säger alltså ingenting. I och med att jag motståndare till att publicera skryt från tester på min facebookvägg lägger jag heller inte ut det fina resultatet som fastslår att min IQ ligger på 130-140. Men vad är då det egentliga resultatet? Jo, jag har slösat bort ett antal minuter (det handlar säkert om många timmar alla tester jag gjort sammanlagt) och jag får inte ens betalningen att få lite bekräftelse från facebookvänner som eventuellt imponeras av mina fina resultat. Slutsats: Hög IQ på ett facebooktest är inte det samma sak som intelligens, åtminstone i mitt fall. Men jag lovar mig själv bättring. Nästa gång ska jag ägna den tankekraften åt ett inlägg här till er, mina kära läsare. Inte att det ger någon vidare bekräftelse men det är åtminstone något (en av få saker) jag kan kan vara stolt över för mig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar