lördag 19 december 2015

Tanzen Mussolini

Min politiska tillhörighet de senaste åren, kort sammanfattat:
-Ett högerextremistiskt dåd sker:
*Läser texter av högermänniskor som vägrar se sig som del av samma fenomen eller till och med de som tycker det var rätt*
Resultat: Jag hatar högern mer än någonsin


-Ett islamistiskt terrordåd sker
*Läser texter av vänstermänniskor som implicit kallar asen som offer för imperialism*
Resultat: Blir höger


En annan som hoppade mellan att vara kommunist och fascist var Mussolini, här omsjungen av den eminenta EMB-gruppen DAF

"Vad är det för fel på mig?" kanske många undrar. Åtminstone har jag gjort det. Men, det är inte fel på mig, har jag kommit på, det är ni det är fel på. Ni som aldrig kan hålla perspektiv eller vägrar att värdera företeelser för vad de är beroende vilken etikett de har. Tyvärr är ni många. Alldeles för många. Eller åtminstone för högljudda. Ert stora problem är att ni är antingen dumma i huvudet (stora majoriteten) eller så lever ni på att vara just en åsiktsmaskin har tagit en politisk position som du benhårt håller fast vid just eftersom den ståndpunkten är en förutsättning för ditt levebröd (politiker, Zoran, Kawa, Politism ect). Mitt råd till er är: Sluta vara dumma i huvudet. Troligen omöjligt. Men håll då åtminstone käften NÅGON jävla gång snälla. När man läst 500 versioner av samma åsikt för eller mot Sverigedemokraterna så spelar nog inte den 501e åt vardera håll roll för den som nu har en åsikt som passar in på er endimensionella skala.

Vad är min skuld i detta mitt politiska identitetssökande då? Egentligen ingen alls. Möjligtvis att jag fram till dags dato till förbannelse trott att går att hitta 'vinnande' politiskt etikett. Jag säger inte att höger/vänster verkligen har spelat ut sin roll. Inte alls. Det jag istället säger att den roll de spelar har varit och är i allt högre utsträckning den symboliska med lika mycket substans som anledningen till supporterskap för en idrottsklubb har. Det är till och med så att det faktum att man håller exempelvis HV71 säger mer om människan än dennes bekännelse någon slags politiskt rörelse. 


Att skriva den här bajsnödiga skiten tvingade ingen mig till, men känslomässigt håller jag ändå er och ert åsiktsbajsande skyldig (ja, jag tycker bajsmetaforerna passar ypperligt här). Jag är inte mer än människa och ni kommer tyvärr mig innanför skinnet allt för ofta.

Jag att jag älskar Stefan Örnskog säger mer om mig som människa än att jag röstade på Ny Demokrati i förra valet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar