fredag 26 februari 2016

Du har fel, Herbert

Med anledning av Herbert Gudmundssons ständigt aktuella låt "Some put the trust in the guitar" är det på sin plats med en varning: Lita aldrig på en gitarr! Du kommer bli sviken om och om igen. Exempel:
"- Du Gitarren, vaktar du mina barn medan jag går ut på krogen några timmar? Va? Ok? Du svarar inte. Om jag säger så här då: Jag lämnar mina barn här nu med dig och går ut på krogen. Protestera om du inte tycker det är en bra ide. Ok. Bra, då går jag då."

Jag blir smärtsamt varse av mitt misstag när jag släntrar hem fram på småtimmarna: Barnen somnat framför tvn eftersom 'någon' inte fått dem i säng. 'Någon' har inte stängt av kaffebryggaren. Några dagar senare hittar jag en använd kondom i fotändan av min säng. Tillfälligheter? Knappast. Gitarren är lömsk jävel helt enkelt.

"Inte alla gitarrer.. Jag känner flera och jag känner inte alls igen mig i det här..." kanske någon nu tänker. Nej, visserligen. Men det är snarare regel än undantag när det kommer till att jag har lagt min tillit i gitarrens händer. Emperi som man säger inom forskarvärlden. Även om det finns pålitliga gitarrer. Varför chansa? Vi har bara ett liv och ibland är det bättre att ta lärdom i historien än att göra en poäng av sin fördomsfrihet med båda hälsa och egendom som insats.




Herbert, jag tror det där med att lägga pengarna in en påse är en bättre idé.

Förövrigt anser jag att om du ska lita på ett väderstreck så ska du inte välja varken öst eller väst. Mitt val faller istället på syd syd väst. Här har jag egentligen inget argument utan går endast på magkänslan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar