måndag 22 februari 2016

Min son är klok

Idag när jag hämtade min son på dagis råkade jag höra en annan förälder berätta en historia han läst på facebook om hur ett barn råkat ut för någon vuxen som betett sig illa och haft en felaktig ståndpunkt. Då hade barnet enligt pappan levererat ett fantastiskt svar på tal. Min son hörde också berättelsen och utbrast genast:

"Bara för att någon beskriver ett händelseförlopp som om detta är något denne själv varit med om behöver det inte nödvändigtvis vara sant. När det dessutom handlar om att ett litet barn som ytterst välformulerat, fyndigt och genomtänkt spontant levererar ett svar på tal finns det all anledning att börja vara lite källkritiskt. En bra fråga att ställa sig när man stöter på berättelser som dessa är: Verkar det lite för bra för att vara sant? I så fall är det nog också det."

Min son är klok tycker jag. 


Ett barn, precis som min son.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar