söndag 8 maj 2016

Bygg inte hus

Detta är inget inlägg i bostadsbyggardebatten. Detta handlar om musikstycket med titeln "Bygg inte hus". Den som vill förstå vad detta inlägg i fortsättningen handlar om bör därför först se det här:

 
Mitt Omdöme: Budskapet är bra. Man ska inte bygga hus på en sandig strand, för det är ingen bra grund. Bygg den istället på ett  Så långt är jag med. Men sen att mena att huset måste byggas på ett berg? Nu är jag ingen byggexpert men det bästa stället att bygga hus på är väl ändå inte berg? Eller? Barnen som illustrerar vad som sjungs med händerna känns lite överflödigt och adderar egentligen inget till den information texten ger. Möjligtvis kan dessa vara till glädje för döva (som inte kan läsa texten som också visas på skärmen i bakgrunden). Till sist: Visselpartiet. Här trampas det vatten och känns så väldigt mycket som den lata textförfattarens väg ut. Men värst av allt: Hela texten känns helt onödig. Vill man beskriva varför gudstro skulle vara en stabil grund att stå, gör det istället då. Att använda en rent felaktig byggteknisk analogi är bara att gå över ån efter vatten som man på vägen tillbaka tappar ut.

Vill ändå avsluta lite positivt: Låten har, trots att jag hörde den senast för över 25 år sedan* fortfarande etsat sig fast i mitt huvud. Om det säger mest om mig eller om låten lämnar jag öppet för spekulation. Jag kan i alla fall konstatera den inte passerat mig opåverkad och kommer säkert finnas där i  


*) Detta vid ett antal tillfällen som medlem i Korskyrkans barnsektion J1 (J:et står för Jesus tror jag). Men mer om det kanske, någon annan gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar