fredag 2 augusti 2013

Med piskan i samtiden

"Under den arabiska våren 2011 kunde jag inte slita mig från CNN, det var något med bilderna, glädjen hos folket efter störtandet av en tyrann, misären, våldet och framför allt känslan av att vara mitt i ett världshistoriskt ögonblick, om än via tv.."

Inte oväntat består Hans (eller hans) hem av en oproptionerligt stor andel rottingmöbler. Men det är ändå ett ganska ljust hus även om den där "ljust och fräscht"-känslan inte riktigt någon gång infinner sig. Kanske på grund av att det är i Hans Scheikes hem, i soffan på nedervåningen i tvåplansvillan som Rundaord förskansat sig.

Kaffet Hans bjuder på är gott, varken mer eller mindre

Från början går intervjun trevande. Det är ju ändå den ökända ledaren för "Pisksekten" som huserade som värst i på 80-talet som har oss över på fika. Det blir mycket tystnad med porslins-klirr och moraklock-tick innan vi böjar kännas oss säkrare på Hans. Detsamma gäller nog även Hans om oss.

Snart börjar vi prata nutid, framtida val och situationen i mellanösten. "Min piska skulle verkligen gjort nytta där.." menar Hans självironskt och vi skrattar hjärtligt framför allt av lättnad att den heta gröten har berörts utan att vi behövt bränna oss, men även på grund av en lätt koffeinberusning av det starka kaffet.

"Sture Bergvall har ju börjat twittra det lilla livets vackra stunder och nyckfullhet. En fågel som kvittrar på morgonen, nejlikan som slår ut i blom, att piska på en förledd 17-årig tjej hårt i vulvan så man nästan får blodstänk på skägget.."

Vår nästa fråga handlar om oväntat om allsvenskan. Den stora planschen på Guldfågeln Arena gör det omöjligt att inte beröra ämnet. "Får vi bara hem Elm är kan vi definitivt nå en Europaplats" menar Hans som lite oväntat, som alla vid det här laget förstått Kalmar-fan. Undertecknad utbrister, lite obetänksamt, i det rus jag drabbas i och med vetskapen om att Hans är fotbollsintresserad: "Fast de chanserna minskades väl rejält när ni fick pisk av Mjällby borta i söndags?"

Guldfågeln Arena, "Smålands pärla" enligt Hans

Ja, jag använde P-ordet i det allra heligaste av det Scheikiska hemmet; framför Guldfågeln Arena-planschen, mitt framför ögonen på Hans vars nyss nämnda svartnar betydligt när ordet nämns. Han håller visserligen god min men jag märker, inte bara på ryckningarna i mungipan, utan även hur han svarar på frågorna att Hans inte längre vill ha mig där. Om någon svarar "Bög" på frågan "Beatles eller Rolling Stones?" behöver vederbörande inte ha en journalisthögskoleexamen för att inse att den utfrågade inte längre vill befinna sig i intervjusituationen.

Ytterligare ett hemmareportage spolierat på en ogenomtänkt formulering..
//en nu moloken Atzarzidill

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar