onsdag 4 juni 2014

Spel jag minns - Multi Player Soccer Manager

Jag har något att erkänna. Jag är eller rättare sagt har varit ett stor dataspelare i meningen att jag spelat väldigt mycket. Det har format mig till den jag är i mångt och mycket. Detta är starten på en serie inlägg om spel som etsat sig fast i minnet. 
Hade först tänkt "spel vi minns" men tror inte det kommer vara speciellt allmängiltigt att de spel jag här redovisar etsats sig fast i det allmänna medvetandet. En mer passande samlingsrubrik blir således "Spel JAG minns". 
Om vi fortsätter med titeldiskussionen så är den första delen av speltiteln "multi player" missvisande i mitt fall. Det där med att spela med andra över någon slags embryo till Internet (som det handlade om den här tidseran( använde jag aldrig av.  Det jag fastnade på med det här spelet är dess fantastiska förmåga att direkt visa pudelns kärna, dvs det handlade om att genom att balansera ekonomi, sportsligt resultat, taktik (+ lite annat) för att klättra i det engelska seriesystemet. Hur det går i matcherna kan man i många fall ganska enkelt se på bilden nedan. Har du ett lag med med skicklighetspoäng än motståndaren vinner du med största sannolikhet matchen mot denna. 
Enkelt och tydligt, som man vill ha det

 Om någon läsare mot all förmodan skulle få för sig att ta upp en session av detta antika spel finns det en viktig sak att ha med sig som jag fick lära mig den hårda vägen:  Huliganism. Läktarbråk presenterades i form av en tidningsartikel med rubriken "Crowd Voilance". Jag hade under många stunder väldiga problem med detta. Ja, i stort sett varenda match. Men lösningen var enkel om än kanske inte helt uppenbar: Uppskatta publiksiffra! Det är nämligen det som polisen i detta spel använde som underlag (det och endast det) för hur mycket personal de behöver ha på plats på matcherna (för alla vet ju att det ALLTID blir bråk på fotboll om det inte är någon polis närvarande). Gällde dock att inte överdriva uppskattningen av publiksiffran. Då blev rubriken i tidningen istället "over policed". Är det en term inom kåren tro?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar