fredag 12 september 2014

Lite politik

I skrivandes stund är den oerhört enerverande valrörelsen 2014 inne i sitt intensiva slutskede. Vet inte om du, min kära (eventuella) läsare tänkt på det men jag har som princip här att undvika allt för aktuella ämnen. Det finns tillräcklig skit och folk som gör billiga poänger av dessa, tänker jag. Jag tänker inte bryta mot det nu men jag kommer ändå vara inne och toucha på ämnet politik. Närmare bestämt en viss diskurs inom detta område.

Det handlar om att förebygga att ungdomar blir kriminella. I dessa sammanhang finns en käpphäst som många politiker men kanske i synnerhet s.k. "Eldsjälar*" kör med: Att ungdomarna inte har någonstans att ta vägen. Så har det åtminstone låtit ständigt i mitt nu ganska långa liv. Lösningen är alltid lika självklar: 


Fritidsgårdar alltså. Jag har aldrig riktigt fått ihop det men på något märkligt sätt får ett ställe där ungdomar kan spela rundpingis och sitta och kasta upp portionssnus efter skoltid hindra dem från att bli kriminella. Det spelar heller ingen roll hur fritidsgårdstätt det redan är. Lösningen är ALLTID fler fritidsgårdar. Om jag tillåter mig spekulera lite tror jag gränsen går där byggandet och underhållet av alla dessa fritidsgårdar överstiger vad de ungdomar som begagnar dessa förtrollade byggnader kostar samhället som yrkeskriminella. 

Tiotusenkronorsfrågan är kanske då vad som är rimlig fritidsgårdstäthet? Här har jag funderat och höftat lite baserat på det jag hört genom åren när det gäller ungdomsbrottslighet kontra fritidsgårdar. Jag använder här Henning Mankells Ystad (som ju figurerat här tidigare) som exempel där jag helt enkelt placerar ut fritidsgårdar ganska slumpmässigt runt om i stan, i rent förebyggande syfte:
PÅ WALLANDERTUREN: "Här låg tidigre ett 1600-tals korsvirkeshus dit Wallanders stamställe låg enligt filmerna. Nu är byggnaden riven för att ge plats åt uppförandet av något som likt Kurt Wallander också det bekämpar brottslighet, nämligen fritidsgård."


*)  Etymologin bakom att människor som jobbar på fritidsgårdar med "ungdomar på glid" kallas "Eldsjälar" förtjänar mycket väl ett eget inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar