fredag 26 juni 2009

Bakblogg

Först var tanken att göra mig lite rolig på bekostnad av det lite nördiga och kanske inte så creddiga fenomenet bakblogg. Men efter att ha läst ett par bakbloggar som den här övergick min von oben-känsla till någon slags avund. Tänk vad skönt att ha hittat sin nisch: Baka en kaka, bröd, tårta eller vad man nu bakar, sen skriva ett inlägg om hur man bakade det. Enkelt och träffsäkert. Man har väl definierat sin läsarkrets: De som är intresserad av vad andra bakar. Men sen tänkte jag ett tag till och kom fram med problemet: Jag ser ingen praktisk anledning till varför man ska publicera en receptsamling i formatet blogg. Varför kronologisk ordning? Spelar det någon roll för läsaren vilken tidpunkt receptet publicerats?
För att illustrera på ett enkelt sätt:
Lista1
Arraksboll
Blåbärsmuffin
Kladdkaka
Prinsesstårta
Smulpaj
Lista2
2009-04-03, Kladdkaka
2009-04-10, Arraksboll
2009-05-02, Smulpaj
2009-05-06, Blåbärsmuffin
2009-05-21, Prinsesstårta

Det här var bara ett exempel på en lista i bokstavsordning och en i datumordning efter när receptet är inlagt. Säg att listorna istället skulle innehållit 200 rader, vilken skulle vara lättast att hitta i?

Fast vad vet jag? Kanske vill man baka i samma ordning som bloggaren... Sen måste jag ge bakbloggarna att de innehåller bilder med bakverk som ser fantastiskt goda ut. Eller vad sägs om den här fantastiska valnötsfrallorna från bakplåten:


**

Måste en sådan här dag frångå principen att inte hänga på bloggdrevet och kommentra ett aktuellt ämne. Handlar såklart om den stora ikonen Michael Jacksson. När jag fick hans dödsbesked i går natt tänkte jag att det inte var möjligt. Han är för overklig för att dö. Varför skulle han dö? Något stämmer inte..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar