torsdag 1 oktober 2009

Dumhetens handsprit?

Ursäkta, ursäkta min långa frånvaro igen. Hopplös är jag, eller hur?

Något jag sällan gör är ser på tv. Jo, jag vet att det är en väldigt 'rätt' sak att hävda. Men i mitt fall är det sant. Åtminstone om man exkluderar den senaste veckan, samt inte räknar med det jag ser via datorn. Nedladdat eller streamat alltså. Hur som helst. Jag ser lite på TV MEN ikväll avsatte jag tid för att se lyxfällan. Anledningen var såklart vältra mig i förakt över den dumhet deltagarna i programmet besitter. Naturligtvis fick jag mitt lystmäte infriat i den hushållsmaskinsimpulsköpande, sms-lånande och kattägande underskönteskan från förorten som medverkade i dagens program. Sanningen att säga känner
jag mig lite elak att på detta mycket föraktfulla sätt beskriva en stackars människa, tänker jag först. Men sedan tänker jag att dumhet är en smittsam farsot som vi måste börja ta på allvar.

Jag börjar nämligen bli en aning rädd. Rädd för att dumhet har börjat bli lite av ett ideal i denna tid. Enligt detta ideal anses det närmast som ett tecken på saknad av vitalitet och personlighet att använda sig delarna av centrala nervsystemet som finns ovanför lillhjärnan. Visst kan jag förstå fördelarna med detta. Man behöver aldrig ta ansvar för sina åsikter, ogenomtänkta handlingar och framför allt dess konsekvenser. "Jag väljer att inte tänka, därför är jag själv ett offer för mina ogenomtänkta val" verkar devisen vara. Som ett 2000-talets svar på syndernas förlåtelse.

För mig och andra som inte gillar dumhet måste ju såklart motmedelel mot denna farsot vara högsta prioritet. Vad är dumhetens motsvarighet till god handhygien? Jag tror på stolthet och uppriktighet. Stoltheten och uppriktigheten inför omgivningen att man använder sig av sitt intellekt. Att ställa sig upp och våga säga att man faktiskt tänkt igenom och reflekterat kring en sak, att man vågar berätta att man ägnat en företeelse mer än några tiondelars sekunds tanke innan man beslutar sig hur man förhåller sig till det och att säga att man inte följde magkänslan utan att man faktiskt vägde olika aspe
kter mot varandra och genom hur dessa vägde mot varandra fattade man ett beslut. Prova gärna själva hemma! Att tänka alltså.

Handsprit mot dumhet, snart slutsålt i ett
apotek nära dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar