tisdag 6 oktober 2009

Missförstådda genier

Det har säkert inte undgått någon av mina trogna läsare* att jag har en förkärlek för så kallade missförstådda genier. Missförstådda genier är oftast män som går utanför den berömda boxen och på det viset rynkas på näsan för hos 'etablissemanget' under sin livstid. Ofta är det först efter döden och ibland många år efter den, får geniet sitt rättmätiga erkännande.

Jag har en talang. Jag kan peka ut dessa genier långt innan de fått sitt erkännande. Jag har många sådana genier i min umgängeskrets. Jag är säker på att en del av dessa kommer att få sitt erkännande men tyvärr kommer det vara försent för att de själva ska kunna sola sig i glansen av det. För att visa prov på min talang kommer jag nu presentera ett antal personer som antagligen efter döden kommer bli hyllade för den genialitet ingen mer än jag** i dagsläget ser.

Mark Owuya
Smärtar mig att ha med en klipp från det vedervärdiga programmet idol men för att kunna förstå denna mångfaciterade människas storhet är nog detta ett måste. Totalt utan självinsikt eller om det är spelade saknad av det ger han sig in programmet. Rapen innan audition är också mästerlig. Som nämns av en av attitydkillarna i juryn (har vägrat mig lära mig deras namn), Swartling kanske, är han också målvakt i Djurgårdens hockeylag och har bland annat ett JVM-silver på meritlistan. Hans blogg finns här. Jag blir förvånad om denna orädda multitalang kommer falla i glömska. Här kan du läsa hans blogg förövrigt: http://nyheter24.se/hockey24/bloggar/mark-owuya/



Michalis Koutsogiannakis
Genom sitt lysande skådespeleri nyanserar han bilden av invandrare i samma ögonblick som han permanentar ytterligare en invandrarstereotyp: Den godhjärtade invandraren som ständigt blir hunsad av sin oftast smårastistiska omgivning men som trots det aldrig tappar modet och alltid gör rätt*** för sig oavsett mycket skit han får ta (vi svenskar älskar den stereotypen). I framtiden kommer Michalis filmer ses som de viktigaste och mest kännetecknande för denna tid.


Lars Ohly
De flesta retar sig vansinniga på hans småflinande. I Synnerhet borgliga politiker och antagligen alla miljoner nyliberala bloggare i det här landet. Jag tycker istället det är dags att glömma smilfinken Lars och istället lyfta fram agitatorn Lars som ofta ger den rådande högerhegenomin i debatten rejält på tasken. Upp till kamp Lars! Framtiden kommer ge dig rätt.



Tre exempel att lägga på minnet. De kommer av framtida generationer bli geniförklarade och här var första gången du läste om det. Undrar om min talang, denna talang kommer göra mig geniförklarad i framtiden? Det borde jag såklart veta själv. Eller? Hisnande tankar. Det snurrar nu.

*) Har absolut ingen aning om hur många trogna läsare jag har. En gissning är att antalet just nu är noll med tanke på den senaste tidens brist på inlägg

**) Jag är åtminstone högst tveksam till att det finns någon mer

***) Ofta handlar det om att tillrättavisa andra invandrare att inte tappa modet trots att de blir hunsade av en smårasistisk omgivning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar