måndag 19 oktober 2009

Skägg!

Skägg är kul, skägg är intressant. Bildgooglade lite skäggbilder. Framför allt dessa nedan. Börja med att kolla på de tre första..






..och kolla sedan in dessa.





Om vi bortser från det komiska, för visst finns det något komiskt i skägg, det går inte komma ifrån så ser man fantastisk gemytlig och genomgod ut om man har ett skägg med en ansenlig längd, låt oss säga runt 1 dm. Man kan nästan fastslå att motsatsen, om det nu är motsatsen, kort skägg snarare signalerar om ondhet och falskhet. En spontan första fråga som då dyker upp i ens huvud är såklart varför man över huvudtaget anlägger ett 'kort' skägg? En förklaring på det är såklart uppenbar: Man håller på att anlägga ett 'långt' skägg men är inte där än. En annan förklaring som jag mer tror är den riktiga anledningen är att man knappt kan ta någon med långt skägg på allvar. Man må se hur god, gemytlig och härlig ut som helst, men de flesta människor tar sig själva på för stort allvar för att ens fundera över långt skägg. Så även undertecknad. Vi vill inte se goda, gemyliga ut eftersom vi då i förlängningen ses som godtrogna, lättlurade, ja till och med lite bakom flötet.

Jag hyser trots detta största respekt till dessa män (för det är närmast uteslutande män) som skiter i omgivningens fördomar och rädsla och smått föraktande hållning för det goda och gemytliga. De tycks utstråla: Jag har ett stort skägg, jag vet, men jag är inte rädd för någon, jag har ju ett sort stort skägg. Någon gång, när jag växt i mig själv, kanske jag också vågar skaffa ett stort skägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar