måndag 25 maj 2009

Ensamhet bland vänner

En helg med besök hos vänner från tidigare. En helg som borde göra att man känner sig mindre ensam än en vanlig helg själv här i lägenheten (inte för jag kanske sitter inne hela helgen men ändå). På något sätt börjar jag känner hur vi utvecklats åt olika håll de senaste åren, som att vänskapen till allt större del bygger på vårt gemensamma förflutna. Värdelöst att bygga relationer på gamla minnen. Relationerna måste ha mer dynamik än referenser till det förflutna, något jag till viss del saknade i helgen. Visserligen försöker vi nog alla att göra det bästa för att det inte ska bli just så, men känns inte som vi når ända dit, inte för tillfället.

Men med tanke på hur viktiga vänner man ändå vet finns där för en är, tänker jag anstränga mig ännu mer för att hitta dynamiken i fortsättningen, så länge den viljan finns även från deras håll.

Ursäkta den lite lätt pretentiösa och allvarliga tonen. Kanske blev jag påverkad av Schyfferts riktigt fina monolog på SVT från i helgen. Inte att jag håller med om allt. Men en klok människa, det är han.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar