fredag 18 juni 2010

Stig ut ur bilen, Svensson!

..eller åtminstone öppna dörrarna när du sitter i den. Efter att ha läst en tråd på flashbacks forum om personer som sitter i sina bilar parkerade vid mackar, mitt i natten (länk här) började jag fundera på människor som sitter i en stillastående bil utan att göra något alls. Jag upptäckte när jag funderade på det, att jag hyser ett förakt för dessa människor och deras beteende. Den där bilden i mitt huvud, en person sittandes i sitt bilsäte, overksam. Det är något försynt och räddhågset över hela beteendet. Man signalerar feghet, att man försöker skydda sig mot världen genom att sitta innesluten i plåt. Ok, om faran verkligen finns där ute, så att det finns anledning att skydda sig, som vid åskväder är en sak. Men då, när alternativet är att göra precis vad som helst annat, är sittandet verkligen provocerande i mina ögon. Dessutom ligger det ett skimmer av klassisk vidrig svensk främlingsräddhet. Inget med invandrarfrågan att göra alltså utan rädslan att över huvudtaget behöva interagera med en annan människa. Hårddrar man det förvandlas den bilsittande människan till någon slags halvart som någonstans i historien tappat en stor del av vad det innebär att vara människa.


Jag funderar på varför jag provoceras så mycket av detta. Är ju mer bilsittarnas egen förlust att de slösar bort delar av sina liv sittandes i en bil. Antagligen bottnar det i att jag inte gillar feghet över huvudtaget och blir fegheten detta utstrålar provocerande. Uppmanar därför alla bilsittare att ta ett första steg mot livet. Stig ur bilen och vänta ut tiden där ute istället. Känns det steget för stort? Öppna en jävla bildörr då åtminstone. Det get en signal om att du i åtminstone är möjlig att kommunicera med.

That's better!


Något helt annat: Jag stör mig inte bara på bilsittare, utan även på vissa uttryck. Uttryck som avslöjar en hel del av människan som använder det och det är ingen positiv bild snabbt målas upp i den sekund uttrycket sägs. Lite dumma, världsfrånvända eller 'jordnära' som de föredrar att kalla det. Människor man inte kan föra ett samtal med helt enkelt. Första uttrycket är passande nog eftersom jag nu fått det under skrivandets gång: 'När man fått en starköl innanför västen..' starköl kan såklart bytas ut mot valfri alkoholhaltig dryck. 'en' kan bytas ut mot exempelvis 'ett antal' eller valfri siffra. Fy fan för detta uttryck och dess användare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar