onsdag 9 juni 2010

Sarkastiskt öppet brev

"Hej.
Jag vet vad som är bäst för dig. Jag har nämligen i min hjärna konstruerat ett regelverk man ska hålla sig efter. För att kunna berättiga dessa regler bygger jag framtidsscenarier baserat på hur du handlar. Det kan handla om du kommer ångra något du gör och må dåligt av det. Varför mår du då dåligt av det? Efter som du bryter mot de konstruerade reglerna? Varför är det fel? För du kommer att må dåligt av det? Ja.. Ni förstår nog vart jag vill komma..

Man kanske frågar sig varför jag konstruerat detta regelverk och varför jag är så mån om att applicera det på andra? Det beror på att jag är feg och missunnsam. För att skydda mig mot det okända, det jag inte förstår, har jag skapat regler utifrån det lilla jag förstår och känner mig trygg i. Reglerna ger mig trygghet. Det gör att jag aldrig behöver känna mig osäker eller ens tveksamt. Sen behöver jag inte heller slösa så mycket tid och ork på tankeverksamhet. Med hjälp av reglerna vet jag ju redan hur allt förhåller sig. Samtidigt avundas jag de som vågar ta steget ut i det okända, de som vågar leva fullt ut, tusentals procent mer än jag någonsin gör. För att dämpa min egen ångest inför detta faktum försöker jag överföra mitt regelverk, mitt tankemönster, min lilla värld till andra. Att bara så ett frö av tveksamhet kan räcka för att få någon att börja tveka. Rädsla smittar lätt, som tur är. Om jag dessutom förstärker sin egen rädsla med den frustration jag känner instängd i min lilla värld kan jag förhoppningsvis sprida ännu mer rädsla. Mitt mål är att någon gång hela riktiga världen ska rymmas i min lilla trånga värld. En värld där alla mår lika dåligt.
//Herr Moralkärring"

SÅ! Skönt att få det ur systemet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar