torsdag 10 april 2014

Game of Thrones eller..

Dagligen inkommer det mail till redaktionen, det vill säga till mig (än så länge har mitt läsarantal inte riktigt motiverat (ekonomiskt) anställning av någon redaktion även om det såklart vore önskvärt, älskar lukten av automatkaffe, den lite suckande godmodiga stämningen på måndagsmorgonen, uppsluppenhet en på fredag efter lunch som en sådan skulle medföra) från människor, i vårt avlånga land, som gillar att se TV-serier. Att se TV-serier har blivit ett oerhört populärt nöje på senare år med många välgjorda serier med styrkan, till skillnad mot film har tid att bygga karaktärer och plotter under ett längre tidsspann och på så vis gör tittaren mer känslomässigt engagerad i händelseförloppet. När det gäller två av dessa serier verkar det tyvärr vara så att originaliteten gått förlorad. Om detta beror på att den svenska upplagan från 80-talet fräckt kopierats av den amerikanska från nutid låter jag vara osagt och lägger ingen värdering i. Jag konstaterar dock, utifrån den digna mailskörd jag fått, att människor har svårt att avgöra om det är Game of Thrones eller Goda Grannar man kollar på. Varför människor inte vet vilken serie de aktivt valt att kolla på lägger jag ingen värdering i men kan åtminstone själv slå mig för bröstet och säga att JAG själv ALDRIG haft problem att skilja dessa åt. Därför kommer här några knep för den osäkra som känner sig vilsen i Game of Thrones/Goda Grannar-träsket: 

Förekommer ett Café som drivs av en av hyresgästerna i fastigheten serien till stor del utspelar sig i, i serien?
-Utan tvekan är det Goda Grannar du tittar på. en väldigt sparsam del Game of Thrones utspelar sig i Café-miljö.

Förekommer en treögd korp som en pojke ser i sina drömmar?
-Ett tydligt tecken på att det är Game of Thrones du tittar på. (Rör det sig om en tvåögd korp: använd någon av de andra frågorna skilja serierna åt)

Förekommer det att  Pierre och Mia (som bor i fastigheten som serien utspelar sig i) har problem med sitt förhållande eftersom de inte kan få barn?
-Det här tyder på att det är den svenska serien Goda Grannar du bevittnar. Förekommer ingen drake i ökenmiljö i nästkommande scen dessutom kan du vara än mer säker på din sak.

Visas starka scener där en av karaktärerna, som tidigare svikit sin fosterfamilj och invaderat den stad där denna familj härskat, torterad och lämlästad under säsong 3 av serien?
-Hmm.. Svårt kanske, men en enkel 'Tumregel' gör sig påmind här: Har den torterade karaktären inte Sten, Axel, Helge, Pierre, Mia eller Iris utan att mer fantasy-klingande namn? Då är det Game of Thrones du tittar på.

Gänget som slåss om järntronen i Sjurikets huvudstad Westeros? Nej, då kan du nog sluta dig till att det är Goda Grannar du ser!


PS. Jag reserverar mig för att något eller några av dessa tips kan visa sig värdelösa nu när Game of Thrones, säsong 4 släppt. Skulle denna säsong handla om ett hyreshus i centrala Stockholm där en av karaktärerna (exempelvis Joffrey Baratheon) driver ett Café, så är jag medveten om att det blir (än) svårare att skilja dessa produktioner åt. DS  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar