torsdag 24 april 2014

Reflektion om prostitutionens historia

Av många män i äldre generationer har jag under min uppväxt fått höra "prostitution, det är världens äldsta yrke". Någonting i det "visdomen" har känts lite skevt. Jag menar; borde inte det den första torsken gjorde för skapa ett värde som motsvarar ett ligg (eller kanske en avsugning) varit om inte världens äldsta yrke åtminstone äldre än det som sedan den prostituerade utförde? Fast o andra sidan, om jag tänker på det lite till, finns det ju faktiskt möjligheten att det skedde en transaktion i efterhand och då skulle rent tekniskt sett världens första utförda arbete kunna vara just den prostituerades värv.

Hur mina självutnämnda läromästare kunde känna till dessa detaljer, hur någon över huvudtaget skulle kunna göra det övergår mitt förstånd. Snarare lär det väl handla om klassisk vanlig kåtgubbighet; det ska vara lite naturligt och härligt ursprungligt att gå och betala för att ligga med 23-åriga (eller yngre) flickebarnet på granngården. Så ville de ha det. Men om det var så, när farfar var ung.. Mja, troligtvis inte i större utsträckning än idag, om jag tillåts spekulera. Däremot kunde man vara mer öppen med sitt torskeri. Hur kan man annars förklara hur Evert Taube kom undan med vad en stora andel av hans visor handlade om. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar