måndag 29 juni 2015

Om att tillaga murkla

Läst på lite om murklor och tillagning av de samma och har lite tankar.. 

Murklor ska tydligen vara en delikatess, läser jag. Men de är enligt vad jag läst mycket giftiga (innehåller Gyromitrin). För att bli av med giftet man måste koka dem. Två gånger. Och torka dem i tre månader. Eller om det räckte att torka i tre månader och sen koka en gång. Eller om det bara räckte att torka dem istället för koka. Jag förstod inte riktigt tillagningsrådet som jag läste på nätet. Men, även om man gör det (hur man nu gör) försvinner visst inte allt gift, tydligen, tror jag. Eller kanske det är borta. Det kanske bara är så att det kan finnas kvar men att det troligtvis är borta, typ. Hur som helst.. Tycker rådet jag har läst med alla sina oklarheter är lite svajigt. 

Därför lanserar jag Rundaord-metoden®: Den går ut på att man kokar dem TRE gånger. En metod som är både säkrare än att koka dem två gånger och att koka dem en gång. Troligtvis kommer detta tips att rädda livet på en hel del murkelälskare som lever i det förgångna med den traditionella tvåkoksmetoden, gissar jag. Tills nån kommer på något bättre gäller alltså: Koka dem tre gånger med rikligt med vatten. Jag slänger med en torkning på ett halvår också för att verkligen sätta min metod överst på listan över säkraste tillagningsmetoden när det kommer till murklor

Disc#1: Hur smaken och konsistensen med denna metod tas inget ansvar för.
Disc#2: Tillaga helst Stenmurkla (se bild (den föreställande svamp)). Övriga murklor (eller andra svampar/växter/djur/preparat) som man kokar kan vara giftiga även efter tre kokningar (exempelvis kvicksilver).



Bon apetit

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar