tisdag 20 januari 2015

Livsstilstips#1: Ge inte folk vad de vill ha

Jag har åtagit mig att ge mina trogna läsare några tips till ett inte nödvändigtvis bättre liv så kanske ett där du slipper känna den fadda smaken av förljugenhet och misslyckande i att inte nå upp till samhällets motsägelsefulla ideal.

Det första viktiga tipset är: Ge inte folk vad de vill ha. Det är ett väldigt bra tips om du vill undvika att sakta dö själsligt. Konkret går det ut på att inte bara följa den stora strömmen. Hur man gör det är helt individuellt. Men till att börja med handlar det helt enkelt om att vara lite motvals: Börjar alla prata om Mad Men, då snackar du om "Allå Allå Emliga Armén". Pratar folk om COD pratar du om The Last Ninja, börjar alla med standup börjar du med obskyr spoken word i en källarlokal som ockuperas av några vänsteranarkister (alltså måste du antagligen göra detta i Göbeborg (helst Göteborg på 80-90-talet) eller Tyskland).

Kolla på "På spåret" på fredag kväll? Nej, jag tänkte plöja igenom "Allo Allo"-boxen

Det handlar nödvändigtvis inte om att följa ditt hjärta och sånt vagt och svårdefinierat larv. Det handlar om att få kontrollen över sitt liv och sina val. Känna att dessa inte kommer i kontext utan att det du gör, tänker och yppar är en spegelbild av din själv och dina egna val. Jag ska inte ge dig några illusioner om att du omedelbart kommer få något erkännande som en fri vacker själv som alla kommer uppskatta. Snarare finns risken att du kommer ses som lite kufig och i värsta fall en väldigt jobbig människa att ha att göra med. Men för den som prioriterar integritet framför att vara den där duktiga kuggen men betydelselösa kuggen i maskineriet är detta tips väsentligt.

Skit i vad Doktor Phil säger, ta till dig av mina tips istället!


Varsegoda! Fler tips under denna rubrik kommer längre fram. Hav förtröstan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar