tisdag 4 juni 2013

Om att neutralisera smaker

När man har vinprovning skall man neutralisera smaklökarna mellan de olika vinerna man smakar. Allt annat är befängt. För hur äckligt smakar inte en Gamay om man har ett lager av Bourgogne kvar på tungan? haha! Befängt att ens tänka tanken att utsätta sig för det!.. Naturligtvis är jag bara ironisk. Jag har snarare väldigt väldigt svårt vid att fästa någon större vikt vid de flyktiga subjektiva nyanser av i det här fallet smak, som olika viner ger. Drick och håll käften är snarare mitt måtto. Eller kanske "Drick och håll käften om det du dricker".. Nåväl, jag kom idag att tänka på den här neutraliseraren, vanligtvis en ostbit eller lite bröd om jag förstått det rätt. Detta skedde i samband med att jag lyssnade på Tore Skogman och liknande artister på Spotify (anledningen till detta kan jag nog dra en lång broderande (förskönande) utläggning om men låt oss nöja oss med att jag inte har varit i balans idag). Hur lite jag än var i balans vid tillfället eller vad fan nu tilltaget att låta denna sekvens av ljudvågor passera mina lurar så var det inte länge det varade innan tanken av vad jag håller på med slog mig. Snabbt satte jag på en liveversion av ironiskt nog just bandet Live. Herregud vad bra det var! 

Det slog mig då att man kanske kan använda Tore Skogman och liknande artisters strofer* på liknande sätt man använder ost mellan olika viner. Fast bättre då. Här handlar det inte om att neutralisera. Snarare handlar det om att man får ALLT man sedan direkt efter lyssnar på ger en musikalisk-orgasm. Man kan formulera det så här också: 

ÄR FÖR
VAD
ÄR FÖR
Klart, tydligt, enkelt.

*) Dålig svensk hiphop (vilket är rätt stor del av den samma) till exempel skulle nog också kunna fungera på liknande sätt även om jag inte undersökt det vidare.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar